Artykuł partnera.

Problem porzuconych koszyków w sklepie internetowym dotyka sprzedawców na całym świecie. Z perspektywy właścicieli sklepów online jest to po prostu strata okazji za zysk. Na szczęście porzucone koszyki można ratować! Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się jak to zrobić!

Porzucone koszyki – co to jest?

Porzucone koszyki to koszyki zakupowe w sklepie internetowym, które zostają opuszczone przez klienta bez złożenia zamówienia. Zdarza się, że klienci dodają produkty do koszyka, ale z różnych powodów nie decydują się sfinalizować transakcji i opuszczają sklep internetowy.

Z perspektywy sprzedawcy, porzucony koszyk to strata okazji do zysku.

Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Istnieje wiele powodów, dla których klienci porzucają koszyki w sklepach internetowych. Oto kilka z nich:

  1. Wysokie koszty wysyłki – Klienci często rezygnują z zakupów, gdy widzą wysokie koszty dostawy. Mogą uważać, że cena przesyłki jest zbyt wysoka w stosunku do wartości produktów, które zamierzają kupić.
  2. Konieczność rejestracji – Jeśli sklep wymaga rejestracji przed dokonaniem zakupu, klienci mogą czuć się zniechęceni i opuszczają koszyk.
  3. Brak pewności co do wyboru – Klienci czasami dodają produkty do koszyka, ale zastanawiają się, czy są one odpowiednie dla nich. Zamiast podejmować decyzję, mogą zdecydować się na porzucenie koszyka i kontynuowanie poszukiwań w innych sklepach.
  4. Awaria strony internetowej – Jeśli strona internetowa sklepu działa wolno lub wyświetla błędy, klienci mogą uznać, że jest to oznaka złej jakości usług i porzucić koszyk.
  5. Konkurencja – Klienci mogą porzucić koszyk, jeśli znajdą ten sam produkt w innym sklepie internetowym po niższej cenie lub z bardziej atrakcyjnymi warunkami dostawy.
  6. Brak opcji płatności – Jeśli sklep nie oferuje preferowanych przez klienta metod płatności, mogą zdecydować się na porzucenie koszyka i zakup produktów gdzie indziej.
  7. Brak wiedzy na temat kosztów – Jeśli klienci nie są pewni, ile wyniosą koszty zamówienia (np. w przypadku sklepów zagranicznych), mogą zrezygnować z zakupów w trakcie procesu składania zamówienia.

Optymalizacja ścieżki zakupowej

Najpierw zastanów się, czy możesz częściowo zapobiec porzucaniu koszyków w Twoim sklepie internetowym. Zoptymalizuj ścieżkę zakupową klienta i zadbaj, by zakupy były dla niego łatwe i przyjemne. Zrezygnuj z obowiązkowej rejestracji, zadbaj o szybkie ładowanie strony i prawidłowe wyświetlanie elementów. Stwórz klientom jak najwięcej możliwości w wyborze formy płatności i dostawy. A jak przekonać do zakupów klientów, którzy porzucili koszyk z innych powodów niż niedogodności napotkane na ścieżce zakupowej? Czytaj dalej, wszystko Ci wyjaśnimy!

Jak ratować koszyki w sklepie internetowym?

Jeśli ścieżka zakupowa w Twoim sklepie jest już zoptymalizowana, możesz wykorzystać narzędzia marketing automation, aby uratować porzucone koszyki. Takie rozwiązania oferuje Trustisto – twórca autorskiego systemu, stworzonego z myślą o sklepach internetowych. Integrując ten system ze swoim sklepem będziesz ratować porzucone koszyki zarówno od razu na stronie Twojego sklepu, jak i poprzez e-mail.

Aby ratować porzucone koszyki bezpośrednio na stronie sklepu stwórz Trust Overlay, czyli inteligentny pop-up. Podczas jego edycji wskaż swój cel- ratowanie porzuconego koszyka. Dzięki temu system zwróci uwagę na zachowanie użytkownika na stronie i wyświetli specjalny komunikat dokładnie w momencie, kiedy będzie on chciał zamknąć stronę. Treść takiego komunikatu może być różna, jednak chodzi o to, by przekonała klienta do dokończenia zakupów. W takim przypadku doskonale sprawdza się zaoferowanie klientowi kodu promocyjnego lub kodu na darmową dostawę.

ah39r580pus4jd7.png

Trust Overlay – pop-up ratujący koszyk

Aby ratować porzucone koszyki poprzez wiadomość e-mail wykorzystaj narzędzie Trust Basket, czyli specjalny e-mail, wysyłany automatycznie do tych użytkowników, którzy opuścili stronę nie dokończywszy zakupów. Może on subtelnie przypominać klientowi o przedmiotach, które wzbudziły jego zainteresowanie, choć najlepsze efekty pozwala osiągnąć umieszczenie w takiej wiadomości korzyści dla klienta – kodu na darmową dostawę lub kodu zniżkowego. A może zaproponujesz mu jakiś gratis do zakupów? Taką wiadomość możesz dostosować wizualnie, ale także zaprogramować, po jakim czasie od porzucenia koszyka system ma wysyłać e-mail ratujący koszyk.

l9yybbg1rtatjcf.png

Trust Basket – e-mail ratujący koszyk

Podsumowanie

Porzucony koszyk to sytuacja, w której klient nie finalizuje procesu zakupowego w sklepie internetowym. Dodaje produkty do koszyka, ale nie dokonuje zamówienia. To problem, który dotyka właścicieli sklepów online na całym świecie. Częstym powodem porzucania koszyków są źle zaprojektowane ścieżki zakupowe, wysokie koszty dostawy, brak różnorodności form płatności czy bardziej atrakcyjne oferty u konkurencji. Ponieważ porzucony koszyk to strata okazji na zysk, warto podjąć wszelkie starania, aby klient zrealizował zakupy. Aby ratować i odzyskać porzucone koszyki, warto wykorzystaj narzędzia marketing automation, takie jak Trustisto.