Usługi stanowią istotną część każdej gospodarki. Można ich używać do opisania szerokiego zakresu działań i branż. Jednak wszystkie mają jedną wspólną cechę: nie są namacalne.

Usługi definicja

Usługi to działania o wartości ekonomicznej, które nie mają charakteru fizycznego. Obejmują szeroki zakres działań:

  • porady finansowe,
  • porady prawne,
  • usługi terapeutyczne i medyczne (opieka medyczna),
  • lekcje tańca,
  • opiekę nad dziećmi,
  • edukację.

Działalność ta może być wykonywana przez osoby lub organizacje, które świadczą usługi bezpośrednio klientom lub za pośrednictwem osób trzecich (pośrednio).

Usługi w szerokim znaczeniu to wspólne działania ludzi, dzięki którym pomagają innym. Usługi są najważniejszym czynnikiem rozwoju gospodarczego. W nowoczesnych gospodarkach usługi stanowią około 70% PKB i ponad połowę zatrudnienia.

Istnieją dwa rodzaje usług

Usługi to dobra, które można sprzedać na rynku i które generują dochód dzięki sprzedaży swoich usług. Istnieją dwa rodzaje usług:

  1. Usługi komercyjne – to usługi, które mogą być sprzedawane na rynku i generują dochód dzięki sprzedaży swoich usług. Przykłady obejmują opiekę zdrowotną, porady prawne, księgowość i reklamę.
  2. Usługi niekomercyjne – to usługi, które są wykorzystywane w celach niedochodowych przez osoby fizyczne lub grupy osób, np. opieka rodzinna nad chorą osobą lub wolontariat w organizacji takiej jak Caritas.

Usługi komercyjne

Pierwszym rodzajem usług są usługi komercyjne. Usługi komercyjne to takie, których celem jest generowanie dochodu poprzez sprzedaż swoich usług. Mogą one być sprzedawane na rynku i obejmują na przykład:

  • Transport (np. autobusy),
  • Gastronomia (np. restauracje),
  • Turystyka (np. biura podróży).

Usługi te są najbardziej rozpowszechnione w Polsce. Nie wymagają bowiem długich okresów szkolenia, jak ma to miejsce w przypadku działalności przemysłowej, takiej jak produkcja czy górnictwo. Tutaj ludzie muszą przejść lata szkoleń, zanim będą mogli rozpocząć pracę odpowiednio na linii produkcyjnej lub w kopalni.

Usługi niekomercyjne

Usługi niedochodowe – to usługi, które są wykorzystywane w celach niedochodowych przez osoby indywidualne lub grupy osób, np. opieka rodzinna nad chorą osobą. Mogą być świadczone przez rządy, podmioty prywatne lub wolontariuszy.

Przykłady usług niekomercyjnych:

  • ośrodki opieki nad dziećmi,
  • banki żywności i kuchnie dla ubogich,
  • schroniska.

Cechy usług

Cechy użytkowe:

  • Zmienność. Usługa ma charakter zmienny, jej forma i treść zależą od potrzeb, preferencji lub osobowości klienta. Usługi zmienne są zorganizowane w taki sposób, aby można je było dostosować do indywidualnych wymagań konsumenta.
  • Równoczesność produkcji i konsumpcji (spożycia). Konsument uzyskuje korzyść z usługi w tym samym czasie, w którym ją konsumuje (np. idąc do restauracji na obiad). Ta cecha odróżnia usługi od dóbr, które mogą być wytworzone z wyprzedzeniem, a następnie sprzedane w późniejszym terminie (np. meble).
  • Nierozdzielność produkcji i konsumpcji (produkcji). Produkcja odbywa się razem z konsumpcją, dlatego nie powinna odbywać się oddzielnie od konsumpcji, ponieważ oznaczałoby to tworzenie niepotrzebnego dobra pośredniego, które po ukończeniu nie mogłoby być sprzedane z zyskiem we własnym imieniu (np. naprawa samochodu).

1. Niematerialność

W tego typu usługach najważniejszym elementem jest niematerialna jakość produktu lub usługi. Na przykład strzyżenia nie można dotknąć ani fizycznie poczuć. Oznacza to, że nie da się sprawdzić jej jakości za pomocą środków fizycznych (np. zmierzyć długości włosów). Możesz jednak zobaczyć na własne oczy, jaką fryzurę wykonano dla Ciebie. Czy wygląda ona dobrze na Twojej głowie, czy nie.

usługa definicja
Źródło: Pexels.com

To samo dotyczy usług, takich jak usługi księgowe: księgowego nie można zważyć w kilogramach ani zmierzyć w metrach, ale możemy zobaczyć, czy przygotował dla nas prawidłowy raport, czy nie.

2. Cechy usług – Nierozdzielność

Usługa jest nierozerwalnie związana z usługodawcą. Nie można jej oddzielić od usługodawcy. Na przykład konsument nie może wynieść z restauracji przygotowanego w domu posiłku.

3. Heterogeniczność

W sektorze usług heterogeniczność odnosi się do faktu, że dana usługa jest unikalna pod względem swoich cech. Fryzjer nie może obciąć klientowi włosów dokładnie tak samo, jak komuś innemu, ponieważ każda główka włosów jest inna.

4. Nietrwałość

Nietrwałość odnosi się do faktu, że usługi nie są namacalne. Oznacza to, że nie można ich przechowywać, magazynować ani gromadzić. Oznacza to również, że klient nie jest właścicielem ani nie zachowuje prawa własności do żadnej części doświadczenia związanego z usługą, jakie miało miejsce w trakcie jego kontaktu z Twoją firmą.

Czy sektor usług jest ważny dla Polski?

Sektor usług ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki. W rzeczywistości wytwarza on ponad dwie trzecie krajowego PKB. Sektor usług oferuje wiele korzyści dla polskiej gospodarki. Na przykład tworzy miejsca pracy dla osób, które najbardziej ich potrzebują. Zazwyczaj są to osoby z niskim poziomem wykształcenia lub osoby, które zostały wyparte z innych branż, takich jak produkcja czy rolnictwo.

Tworzy także miejsca pracy dla kobiet, które wcześniej nie mogły pracować poza domem, ponieważ zajmowały się wychowywaniem dzieci lub opieką nad innymi członkami rodziny w domu (co można uznać za „pracę”!).

Podsumowanie

Usługi są ważną częścią gospodarki. Zyskały na znaczeniu i obecnie stanowią prawie trzy piąte światowego PKB. W związku z ciągłym rozwojem technologii wydaje się prawdopodobne, że z czasem coraz więcej usług będzie zautomatyzowanych lub zdigitalizowanych.